- Sremski Karlovci-Indija (Serbia)
- Kwindzyn-Grudziadz (Puola)
- Jūrmala-Jelgava (Latvia)
- Kaliningrad
- varattu tulevaan käyttöön.
Mäen huippua ennen tien laatu muuttuu katastrofiksi. Tiessä on 1-5 metrin välein 4-5 sentin rakoja, jotka ovat myös pystysuunnassa useita senttejä kohollaan. Rynkytys pyöräilijälle on todella rankkaa. Kauhukseni tämä jatkuu seuraavat yli kymmenen kilometriä alamäkeen. Aivan loistava alamäki olisikin, jossa rullaisi helposti 40-50 km/h. Kauhean rynkytyksen ja 20-30 senttisten reikien väistelyn takia ei voi kuin jarrutella paria kymppiä, sekin tuntuu liian kovalta vauhdilta lisäksi joskus pitää lähes pysäyttää pahimpien reikien ylittämikseksi. Mutta selvittiinhän siitä, palkitsen itseni oluella Indijassa... hmm, minun kyllä piti tulla tuota tietä pitkin Beskaan? Olen ylämäestä väsyneenä missannut jonkin pikkutien, joka olisi ilmeisesti kartan reitin mukaan tullut parempaa tietä. Matkassa mitaten virhe ei ole paha, menetän ehkä viisi kilometriä matkassa; mutta se alamäki, pelkäsin jo fillarin kestävyyden puolesta.
Tyyppi ei vielä tiedä olevansa väärässä kaupungissa...
Loppupäivä kuitenkin palkitsee ja tukeva myötätuuli lennättää hyvää haipakkaa Belgradiin. Sisääntulokin noudattelee viimeiset viisi kilometriä mukavaa Tonavanrannan pientaloaluetta ja puistoja. Sitten viimeinen kilometri kaottiseen Belgradin liikenteeseen, pakko siirtyä taluttamaan jalkakäytävälle kun ei ajamaankaan mahdu. Lonely Planetin hotelli löytyy helposti ja asialliseen hintaa (tosin kaikki LP:n 2007 hinnat ovat noin 10 euroa kovempia kuin oppaassa). Hotelli on aivan kaupungin keskellä, jos täältä nyt keskustaa voi osoittaa, Belgrad on valtava. Päätän jäädä kaupunkiin kahdeksi yöksi, kaipaan välipäivää ja täytyyhän täällä jotain nähtävääkin olla.
Paikallisen eläintensuojelukeskuksen myyntipiste kävelykadulla.
Novi Sad-Sremski Karlovci-Indija-Belgrad (Hotel Kasina, 120 m, 44.8133, 20.4614)
107,3/1429 km - 18 km/h - 5:49/7:45 h
465 m up - 406 m dn - 273 m max
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti