Miten pääsee siihen kaikesta arkisesta irtautuneeseen ja tasapainoiseen pyörämatkailun mielentilaan; kutsun sitä pyörämatkailun zeniksi? Siihen ei pääse koskaan ryhmässä, silloin tuttu kieli, tutut ihmiset ja näiden luoma turvallinen ympäristö ei irroita arjen ajattelukaavoista. Kaksin matkatessa irtautuminen voisi ehkä olla mahdollista, jos halu irtautumiseen, aivokemiat ja arvostukset ovat oikeat.
Siirtymää hidastaa urbaani kaupunkimainen ympäristö; sivistys. Tällä matkalla siirtymään on mennyt viikko, uskon syynä olevan juuri historiallisten kaupunkien sarja, jotka olen reitille valinnut. Olisi pitänyt poiketa reitiltä ja antaa zenille mahdollisuus. On vaikea päästä eroon kaupunkilaisen ajatustavasta; aikatauluista, kellosta ja kalenterista keskellä hyvin toimivia Eurooppalaisia kaupunkeja. Eroon huolesta huomisesta. Edellinen pohdinta saattaa tosin kuvata enemmän minua ja ajattelutapojani kuin mitään sen syvällisempää. Sehän tässä tosin on tarkoituskin, merkki oikeasta pyörämatkailumielentilasta on tämänkaltainen asiaton ajattelu, jota eivät päivittäiset rutiinit ja murheet hautaa alleen.
Hyvä esimerkki vielä kehittymättömästa pyörämatkailun zenistä oli huolestumiseni puolan katkeamisesta Chamissa, huolestuin heti aikataulun takia. Mitä merkitystä on puolella päivällä kuukauden pituisella matkalla!
Tai sitten kaiken tämän euforian syynä on vain Český Krumlov. Tulkaa käymää; en usko että tälle matkalleni osuu toista paikkaa, joka kuuluu listalle "nähtävä ennen kuin kuolen". Jäin sitten tänne yöksi, ei pitänyt.
Česke Budejovice-Český Krumlov (Hostel 99, 480 m, 48.8147, 14.3166)
31,4/563 km - 11 km/h - 2:37/3:00 h
424 m up - 323 m dn - 539 m max
Mä sanoin, se Krumlov on niin karkki ja syötävä miljöö, etten minäkään toista sellaista ole kohdannut. Hyvä, ettet mennyt ohi. Oheinen pari vuotta sitten dokumentoimani "Erikoinen tapaus" tapahtui juuri siellä Ceske Krumlovissa:
VastaaPoistahttp://www.hs.fi/extrat/erikoinentapaus/artikkeli/1135220351861
Selvästi olin päässyt zeniin. Hyvä pyörä-zen hakkaa kirkkaasti keskinkertaisen ihmissuhteen.
Oli mulla ei-zeniläistäkin asiaa. Mistä se pinna meni? Kiinnostaa tietää, miten pyöräsi kiekot kestävät retken ja kuorman rasituksessa. Pelkoni on, että se meni tietysti takakiekosta rataspakan puolelta. Vittumaisin vaihtaa.